~ Kuka tuntisi joulun paremmin kuin lapsi pehmein kätösin?
Hän koskee ruutua sormellaan, ja hiutale sulaa lennostaan, ja pimeä ruutu valkenee, ja tähti suurena säteilee. ~

keskiviikko 5. joulukuuta 2012

On äiti laittanut kystä kyllä..

Meillä vietettiin tänään kolmen tontun voimin leipomispäivää :) Heti aamutuimaan tuikkasimme tytön kanssa leivinuuniin tulet ja myöhemmin seuraamme liittyi minun äiti eli mummu.

Oon jo pitkään puhunut, että haluaisin kokeilla äitini kanssa leivänpaistoa meidän uunissa.. Vaikka paljon leivonkin, on jostain syystä leivän leipominen ollut mulle aina jonkinlainen "peikko" ja se onkin rajoittunut vain lähinnä sämpylöihin. Mutta nyt siihen kyllä saattaa tulla muutos. Ei se rieskan ja hiivaleivän leipominen mitään ihmeellistä ollutkaan!

Lapsuudesta mulla oli vaan mielikuva, että mulla ei koskaan onnistuneet ne leipäreet yhtä hyvin kuin äitillä ja valmiit leivät tarttuivat pöytään ja pelkkaan, mutta hupsheijaa, vuodet on tehneet tehtävänsä ja nyt kaikki sujuikin ihan hyvin.

Uunista siis tupsahteli ohra- ja kaurarieskaa sekä hiivaleipää. Ja kun muut tontut jo väsähtivät, niin minä leivoin vielä perinteiset tähtipullat jouluksi.

Ehkä tässä illansuussa vielä laitan riisipuuron uuniin muhimaan itsenäisyyspäivän aamupuuroksi! :)



PS. Olethan muistanut osallistua arvontaan! Vielä huomiseen asti aikaa! :) Arvontapostaus on muutama taaksepäin!

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti